21 اکتبر 2022- اختلال عملکرد عصبی در حضور دیابت منجر به اختلال در جریان خون کلیوی و آسیب ایسکمیک به کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 می شود. با این حال، بر اساس این تحقیق به نظر نمی رسد اختلال عملکرد اتونوم اولیه با تغییرات در عملکرد کلیه مرتبط باشد. یافته های این تحقیق در مجله دیابت و عوارض آن منتشر شد.

این مطالعه توسط دکتر یولیا لیتون، و همکارانش در دانشگاه تورنتو، برای تعیین رابطه ی بین عملکرد همودینامیک کلیوی و نوروپاتی در بزرگسالان دیابت نوع 1 با سن بالای 50 سال در مقایسه با افراد غیر دیابتی انجام شد.

برای این منظور، محققان جریان پلاسمای مؤثر کلیوی(ERPF، p-aminohippurate)، میزان فیلتراسیون گلومرولی(GFR، اینولین)، اسکن میکروسکوپی کانفوکال قرنیه، امتیاز نوروپاتی بالینی اصلاح شدهتورنتو (mTCNS)، تغییرپذیری ضربان قلب (عملکرد اتونومیک)، و هدایت عصبی؛ برآورد مقاومت شریانی(RA) و وابران(RE) را در 74 بیمار مبتلا بهدیابت نوع 1و 75 بیمار در گروه کنترل، بررسی کردند.

داشتن eGFR[1] MDRD کمتر از 60 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر مربع، یا دفع آلبومین ادرار 24 ساعته کمتر از30 میلی گرم در روز، بنا بهتعریف به عنوان بیماری کلیوی دیابتی(DKD)غیرمقاوم شناخته می شود. روابط بین عملکرد کلیوی و معیارهای نوروپاتی پس از تنظیم برای جنسیت، سن، فشار خون سیستولیک، HbA1c، نسبت آلبومین ادرار 24 ساعته به کراتینین و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، مورد بررسی قرار گرفت.

یافته های این مطالعه نشان داد:

·        امتیاز mTCNS بالاتر با جریان خون کلیوی پایین تر و RE بیشتر در شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 1همراه بود، اما نه در گروه کنترل.

·        در افراد مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی(DKD)غیرمقاوم،mTCNS  بالاتر و معیارهای مورفولوژی عصب قرنیه بدتر از افراد بدون DKD بود.

·        پارامترهای همودینامیک کلیوی با عملکرد عصب اتونوم مرتبط نبودند.

محققان در نتیجه گیری خود نوشتند: این یافته ها نشان می دهد که اختلال عملکرد عصبی در حضور دیابت ممکن است با اختلال در جریان خون کلیوی که منجر به آسیب ایسکمیک در بیماران دیابتی نوع 1 می شود، مرتبط باشد و به نظر نمی رسد که اختلال عملکرد اتونوم اولیه در اختلال عملکرد عصبی مشاهده شده در این گروه از بیماران نقش داشته باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/neurological-dysfunction-tied-to-ischemic-injury-to-kidneys-in-type-1-diabetes-patients-100940

 



[1]محاسبه ی میزان GFR بر اساس فرمول  MDRD